Бесіди з БЖ у 5-11 класах





Найбільшою радістю й безмежним щастям для кожної сім'ї с діти. Вони — саме та постійна турбота, заради якої ми живемо та працюємо. Діти с нащадками і продовжувачами нашого роду — хай йому не буде переводу, а отже, вони — майбутнє країни, потенціал її розвитку. Один маловідомий автор колись сказав: «Діти — це частина суспільства, яку найбільше фотографують і найменше слу­хають». Ми вже звикли, що на вулицях та дорогах, поблизу шкіл висить знак «Обережно — діти!», що зазвичай стосується водіїв. Але жорстокі реалії сьогодення показують, що такі щити мають стояти це лише вздовж вулиць та доріг, а всюди, де на дітей чатує небезпека. Щоправда, напис міг би бути трохи іншим — «Бережіть дітей!», адже останніми роками зріс травматизм зі смертельними наслідками в побуті, на відпочинку, за межами школи взагалі. Частішають самогубства. Крім цього, діти гинуть унаслідок нещасних випадків, пожеж, отруєнь, ураження електричним струмом, випадкових падінь, під час лікування.
Стрімка урбанізація та індустріалізація, різке зростання на­родонаселення в багатьох країнах світу, інтенсивна хімізація сільського господарства порушили біологічний кругообіг речовин у природі, унаслідок чого почалося швидке її руйнування. Це по­ставило під загрозу здоров'я і життя сучасного й майбутнього по­колінь, подальше існування людської цивілізації.
Людству почала загрожувати небезпека повільного вимирання внаслідок безперервного погіршення стану навколишнього сере­довища. а також вичерпання природних ресурсів. Інколи здасться, що призначенця людини полягає в тому, щоб знищити свій рід, по­передньо зробивши земну кулю непридатною для життя.
Усі цінності Землі — ніщо порівняно з людським життям, уні­кальним явищем у всесвіті, допоки ми достовірно не знаємо, чи іс­нує щось подібне. А дитячому життю ціни взагалі не існує, та й іс­нувати це може, бо якщо не вберегти нащадків — загине весь рід людський.
Ми, дорослі, повинні вчити дітей, як їм жити у світі, який ми створили та передаємо у спадок.
У світі прекрасному, але, чесно кажучи, не настільки безпеч­ному, як хотілося б. Хай же будуть вони мудрішими від нас і не повторюють наших помилок.
Л ми, громадяни України, які вже постраждали від Чорнобиль­ської катастрофи та на яких чекають у майбутньому екологічні лиха, не повинні бути байдужими до себе й до того, що відбувається довкола нас. Якщо кожен уміло виплутається з біди і навчить ро­бити це когось іще — ми виконаємо свій громадянський обов’язок перед собою, суспільством, державою. Бо ж, маючи знання з тех­мінімуму рятівної справи, знаючи, як на практиці скористуватись ними, передаючи свій досвід іншим, ми насамперед учимося перед­бачувати екстремальні ситуації, а також не створювати їх своїми діями та запобігати їм.
Сьогодні проблема безпеки дитини, її уміння захистити себе в навколишньому середовищі була й залишається наріжним і ак­туальним питанням у системі виховання й освіти нашої молоді, адже відомо, що особливо в літній період близько 50% дітей за­лишаються в домівках самі. Саме тоді виникає небезпека травм, стресів, психологічних надломів, а то й утрати найдорожчого — життя.
Дитячий дорожньо-транспортний травматизм (ДТТ) — одна з найважливіших державних проблем, які слід розглядати не лише в медичному, але й у соціальному аспекті. Травма та її наслідки загрожують здоров'ю і життю дітей, позначаються на сімейних від­носинах, працездатності батьків, родичів.
Головними причинами ДТТ є невміння дітей поводитися на вулиці, недисциплінованість, відсутність звички постійно остері­гатися транспорту, бездоглядність дітей під час дозвілля, а також дорогою до школи й назад, незнання або недостатнє знання правил дорожнього руху.
Серед постраждалих переважають діти молодшого шкільного віку, найбільше — хлопчики (75%). Майже половина всіх по­дій трапляється після занять у школі та у вихідні дні. Різко зрос­тає кількість травм і під час шкільних канікул, коли па дорогах з'являється багато велосипедів, мотоциклів, скутерів.
Транспортний травматизм супроводжується значною кількістю важких ушкоджень і навіть летальних випадків.
Причиною транспортних аварій у 72,7% випадків є недотри­мання дітьми правил дорожнього руху, у 15,7 % — порушення пра­вил поведінки па вулиці та в громадських місцях.
Серед небезпечних видів транспорту на першому місці пере­буває автомобіль (40%), на другому — мотоцикл, мопед, скутер (37 %), на третьому — велосипед (13 %).
Дитячий травматизм відносно травматизму дорослого населен­ня становить 22 % й останніми роками тенденції до його знижен­ня не передбачається. З-поміж усіх видів травматизму дорожньо-транспортний посідає одне з перших місць. У зв'язку з цим профілактиці дорожньо-транспортного травматизму надається особливого значення.
Одним із головних завдань профілактики дорожньо-транспорт­ного травматизму в дітей є виховання в них організованості й дис­циплінованості на дорозі. З цією мстою в середніх загальноосвітніх навчальних закладах України було створено дружини юних ін­спекторів дорожнього руху, головною метою діяльності яких с фор­мування в учнів дорожньої моралі та культури поведінки на дорозі. А дотримання правил безпечної поведінки на вулицях і дорогах, урешті-решт, мас стати для дітей повсякденною звичкою.
Ми, дорослі, повинні усвідомлювати важливість цієї справи — роботи з дітьми. Ми маємо зробити все можливе для того, щоб над­звичайних ситуацій у житті кожного з нас було якомога менше, а якщо вони все-таки виникли, то наслідки від них були б міні­мальними. Щоб ми бачили своїх дітей лите усміхненими та щас­ливими. Ми повниш пам’ятати, що в кожній пролитій крапельці дитячої крові — провина дорослих, бо це саме ми не пояснили, не простежили, не зупинили.
Велика кількість нещасних випадків, що трапляються з дітьми в урочний та позаурочний час, загибель і травматизм учнів через необачне та безпечне поводження на дорогах, на воді, з пожежонебезпечними, вибуховими та іншими речовинами, вимагають від пе­дагогічних працівників більш сумлінної та відповідальної роботи. У загальноосвітніх навчальних закладах обов'язково проводяться навчання з питань охорони життя та здоров'я, пожежної, радіаційної безпеки, безпеки дорожнього руху, запобігання дитячому трав­матизму. Ці теми входять до курсу навчальних предметів «Основи безпеки життєдіяльності», «Основи здоров’я і фізична культура», «Основи здоров’я», навчального курсу «Захист Вітчизни» (медико-санітарна підготовка), а також мають обговорюватися на виховних, класних годинах, у позакласних заходах, під час роботи гуртків та заходів.
Комплекс бесід (занять) із запобігання дитячому травматизму має на меті дати школярам знання, уміння, переконання, необхідні кожній людині для збереження життя і здоров’я, надання першої допомоги потерпілим. Учні повинні бути підготовлені до дій у не­безпечних ситуаціях, знати способи запобігання їм, навчатися бе­регти своє здоров'я.
Бесіди (заняття) мають практичну спрямованість, ураховують сприймання дітьми навчального матеріалу в різних формах (діло­ва гра, ситуаційні завдання, круглий стіл тощо). Для проведення окремих занять доцільно залучати представників медич­них установ, ДАІ, закладів пожежної охорони тощо.
Запис про проведення бесід (занять) робиться в класному жур­налі та щоденниках учнів.
Обов’язковими є такі сторінки класного журналу:
♦  бесіди (заняття) із запобігання дитячому травматизму;
♦  додаткові бесіди із запобігання дитячому травматизму.
Запобігання дитячому травматизму — одна з найактуальніших проблем сучасності. Саме ми, дорослі, повинні створити безпечні умови для життєдіяльності наших дітей, сформувати в них навички безпеч­ної поведінки та вміння передбачати наслідки небезпечних розваг.
Ми пропонуємо матеріали для проведення учителями бе­сід з «Основ безпеки життєдіяльності», «Основ здоров’я» і класними керівниками 5-11-х класів бесід про здоров’я, профілакти­ку захворювань і отруєнь та правила безпеки поводження на воді й кризі, безпеку користування газом, електробезпеку, пожежну безпеку, безпеку поводження з вибухонебезпечними предметами.
На сайті подано матеріали для бесід і позакласних заходів з усіх видів дитячого травматизму. Наведено запитання й завдання, що можуть урізноманітнити цю роботу. Пам’ятки та інструкта­жі можна використовувати по-різному: записати до щоденників або надрукувати й роздати учням перед осінніми, зимовими, вес­няними, й обов’язково — літніми канікулами. Під ними можуть ставити підписи класний керівник, учитель, який проводить ін­структаж, та учні. До деяких тем подано контрольні запитання, завдання, тести, загадки, вірші, ситуаційні задачі, а також цікавинки, до підсумкової бесіди з правил дорожнього руху — ігри.
У додатках наведено матеріали, що не охоплюють тематики бе­сід, запропонованої в посібнику «Система роботи з безпеки жит­тєдіяльності в загальноосвітньому навчальному закладі: збірник нормативних і методичних матеріалів», виданому ХОНМІБО 2005 р.



Додаток 1
Циклограма проведення комплексу бесід (занять)
із запобігання дитячому травматизму
класними керівниками 5-11-х-класів
з/п
Зміст бесід (занять)
Кількість годин
Разом
Місяці навчального року
9
10
11
12
1
2
3
4
5
1
Правила дорожнього руху
10
2
1
1
1
1
1
1
1
1
2
Правила протипожеж­ної безпеки
10
1
1
1
2
1
1
1
1
1
3
Запобігання отруєнням
2
1






1
4
Правила безпеки під час користування га­зом
4

1

1
1

1


5
Правила безпечного поводження з вибухо­небезпечними пред­метами
6
1
1

1


1
1
1
6
Правила безпеки на воді
5
1
1
1
1
1
7
Правила безпеки користування електроприладами, під час поводження з джерелами електроструму
4


1

1


1
1

Разом годин
41
5
5
4
6
4
2
5
4
6


Додаток 2
Тематика бесід (занять)
із запобігання дитячому травматизму

1.    Правила дорожнього руху
з/п
Зміст заняття
Місяць
1
Організація дорожнього руху.
Правосторонній, односторонній, двосторонній рух. Правила безпеки під час переходу вулиці. Наземний, надземний, підземний переходи
Вересень
2
Типи перехресть (регульовані, нерегульовані). Прави­ла переходу дороги на перехрестях
Вересень
3
Правила переходу вулиці після висадки з транспорту
Жовтень
4
Дорожні знаки
Листопад
5
Дорожня розмітка
Грудень
6
Рух за сигналами регулювальника
Січень
7
Пасажир у автомобілі
Лютий
8
Основні види ДТП. Поведінка під час ДТП
Березень
9
Безпека руху велосипедиста
Квітень
10
Підсумкове заняття з ПДР
Травень

2.    Правила протипожежної безпеки
з/п
Зміст заняття
Місяць
1
Вогонь — друг; вогонь — ворог.
Причини виникнення пожеж, їх наслідки
Вересень
2
Дії під час виникнення пожеж у багатоповерховому будинку, приватному будинку. Способи захисту органів дихання від чадного газу
Жовтень
3
Правила експлуатації побутових нагрівальних, електричних та газових приладів
Листопад
4
Пожежонебезпечні речовини та матеріали. Пожежна безпека під час поводження із синтетичними, горючими, легкозаймистими матеріалами та речовинами
Грудень
5
Пожежонебезпечні об’єкти.
Новорічні свята: Новорічна ялинка, електричні гірлянди; небезпека використання відкритого вогню (свічки, бенгальські вогні тощо).
Користування печами, камінами
Грудень
6
Правила пожежної безпеки у вашому домі. Гасіння пожежі у квартирі на початковій стадії загоряння.
Правила поводження під час пожежі
Січень
7
Запобігання виникненню пожеж від електричного струму та правила гасіння таких пожеж. Дії учнів під час пожежі
Лютий
8
Домедична допомога постраждалим від пожеж. Шкідливість і небезпечність тютюнопаління
Березень
9
Головні правила пожежної безпеки під час відпочинку в лісі
Квітень
10
Підсумкове заняття. Протипожежна безпека
Травень

3.    Запобігання отруєнням
з/п
Зміст заняття
Місяць
1
Поширення отруєнь грибами, рослинами та їх насін­ням. Профілактика харчових отруєнь
Жовтень
2
Запобігання отруєнням хімічними речовинами
Травень

4.    Правила безпеки під час користування газом
з/п
Зміст заняття
Місяць
1
Загальні відомості про природний та зріджений газ
Жовтень
2
Правила безпечного користування побутовими газови­ми приладами: котлом, пічкою, запальничкою тощо
Грудень
3
Дії населення в разі виявлення запаху газу
Січень
4
Ознаки отруєння. Запобігання отруєнню чадним га­зом. Домедична допомога в разі отруєнь
Березень

5. Правила безпеки під час поводження з вибухонебезпечними предметами
з/п
Зміст заняття
Місяць
1
Види боєприпасів, методи їх розпізнавання. Небезпеч­ні предмети (знахідки) та дії в разі їх виявлення
Вересень
2
Правила поводження з ВНП, невизначеними предмета­ми та речовинами
Жовтень
3
Запобігання дитячому травматизму від ВНП побутово­го призначення: піротехнічних засобів, горючих і лег­козаймистих речовин
Грудень
4
Вогнепальна зброя — не забавка. Небезпечність виго­товлення та випробування вибухових пакетів, користу­вання мисливськими рушницями
Березень
5
Заходи безпеки під час збирання металевого брухту. Правила дії під час виявлення ВНП
Квітень
6
Підсумкова бесіда. Обережність дітей під час літніх канікул — запорука життя та здоров’я
Травень

6. Правила безпеки на воді
з/п
Зміст заняття
Місяць
1
Вступ. Уміння триматися на воді — запорука безпеки. Особливості купання в морі, річці, ставку
Вересень
2
Допомога потопальнику. Рятувальні прийоми та засо­би надання першої долікарської допомоги потерпілому
Листопад
3
Правила поведінки на льоду. Надання допомоги потер­пілому на воді взимку
Грудень
4
Правила безпечної поведінки на воді та біля води
Березень
5
Дія води на організм людини. Як правильно купатися
Травень

7.       Правила безпеки користування електроприладами, поводження з джерелами електроструму
з/п
Зміст заняття
Місяць
1
Поняття про джерела струму, їх небезпечність для життя та здоров’я людини
Листопад
2
Правила поводження з побутовими електроприладами: праскою, холодильником, пральною (швацькою) ма­шиною, електроплитою тощо
Січень
3
Правила поведінки в разі виявлення обірваного елек­тричного дроту
Квітень
4
Правила поведінки поблизу електрощитової, лінії електропередач
Травень




РОЗРОБКИ БЕСІД З БЕЗПЕКИ ДІЯЛЬНОСТІ УЧНІВ


1. ПРАВИЛА ДОРОЖНЬОГО РУХУ     Завантажити
2. ПРАВИЛА ПРОТИПОЖЕЖНОЇ БЕЗПЕКИ     Завантажити
3. ЗАПОБІГАННЯ ОТРУЄННЯМ     Завантажити
4. ПРАВИЛА БЕЗПЕКИ ПІД ЧАС КОРИСТУВАННЯ ГАЗОМ     Завантажити
5. ПРАВИЛА БЕЗПЕКИ З ВИБУХОНЕБЕЗПЕЧНИМИ ПРЕДМЕТАМИ     Завантажити
6. ПРАВИЛА БЕЗПЕКИ НА ВОДІ     Завантажити
7. ПРАВИЛА БЕЗПЕКИ КОРИСТУВАННЯ ЕЛЕКТРОПРИЛАДАМИ ПОВОДЖЕННЯ ІЗ ДЖЕРЕЛАМИ ЕЛЕКТРОСТРУМУ     Завантажити



ПАМ'ЯТКИ


Безпечний відпочинок влітку     Завантажити
Бесіда про види дитячого травматизму напередодні канікул     Завантажити
Блискавка     Завантажити
Діти й побутовий травматизм     Завантажити
Правила поведінки в громадському транспорті     Завантажити
Правила поведінки на залізничному транспорті     Завантажити
Правила поведінки у метро     Завантажити
Правила поводження під час ожеледиці     Завантажити
Що потрібно знати про туберкульоз     Завантажити
Як не стати жертвою злочину     Завантажити
Як не стати жертвою терору     Завантажити
Якщо ви розбили градусника     Завантажити
Памятка_вибухові пристрої     Завантажити
Пам'ятка_погроза по телефону     Завантажити

      Диктанти     Завантажити

      Загадки, вікторини     Завантажити