Найбільшою
радістю й безмежним щастям для кожної сім'ї с діти. Вони — саме та постійна
турбота, заради якої ми живемо та працюємо. Діти с нащадками і продовжувачами
нашого роду — хай йому не буде переводу, а отже, вони — майбутнє країни,
потенціал її розвитку. Один маловідомий автор колись сказав: «Діти — це частина
суспільства, яку найбільше фотографують і найменше слухають». Ми вже звикли,
що на вулицях та дорогах, поблизу шкіл висить знак «Обережно — діти!», що
зазвичай стосується водіїв. Але жорстокі реалії сьогодення показують, що такі
щити мають стояти це лише вздовж вулиць та доріг, а всюди, де на дітей чатує небезпека.
Щоправда, напис міг би бути трохи іншим — «Бережіть дітей!», адже останніми
роками зріс травматизм зі смертельними наслідками в побуті, на відпочинку, за
межами школи взагалі. Частішають самогубства. Крім цього, діти гинуть унаслідок
нещасних випадків, пожеж, отруєнь, ураження електричним струмом, випадкових падінь,
під час лікування.
Стрімка
урбанізація та індустріалізація, різке зростання народонаселення в багатьох
країнах світу, інтенсивна хімізація сільського господарства порушили
біологічний кругообіг речовин у природі, унаслідок чого почалося швидке її руйнування.
Це поставило під загрозу здоров'я і життя сучасного й майбутнього поколінь, подальше
існування людської цивілізації.
Людству
почала загрожувати небезпека повільного вимирання внаслідок безперервного
погіршення стану навколишнього середовища. а також вичерпання природних
ресурсів. Інколи здасться, що призначенця людини полягає в тому, щоб знищити
свій рід, попередньо зробивши земну кулю непридатною для життя.
Усі
цінності Землі — ніщо порівняно з людським життям, унікальним явищем у
всесвіті, допоки ми достовірно не знаємо, чи існує щось подібне. А дитячому
життю ціни взагалі не існує, та й існувати це може, бо якщо не вберегти
нащадків — загине весь рід людський.
Ми,
дорослі, повинні вчити дітей, як їм жити у світі, який ми створили та передаємо
у спадок.
У світі
прекрасному, але, чесно кажучи, не настільки безпечному, як хотілося б. Хай же
будуть вони мудрішими від нас і не повторюють наших помилок.
Л ми,
громадяни України, які вже постраждали від Чорнобильської катастрофи та на
яких чекають у майбутньому екологічні лиха, не повинні бути байдужими до себе й
до того, що відбувається довкола нас. Якщо кожен уміло виплутається з біди і
навчить робити це когось іще — ми виконаємо свій громадянський обов’язок перед
собою, суспільством, державою. Бо ж, маючи знання з техмінімуму рятівної
справи, знаючи, як на практиці скористуватись ними, передаючи свій досвід
іншим, ми насамперед учимося передбачувати екстремальні ситуації, а також не
створювати їх своїми діями та запобігати їм.
Сьогодні
проблема безпеки дитини, її уміння захистити себе в навколишньому середовищі
була й залишається наріжним і актуальним питанням у системі виховання й освіти
нашої молоді, адже відомо, що особливо в літній період близько 50% дітей залишаються
в домівках самі. Саме тоді виникає небезпека травм, стресів, психологічних
надломів, а то й утрати найдорожчого — життя.
Дитячий
дорожньо-транспортний травматизм (ДТТ) — одна з найважливіших державних
проблем, які слід розглядати не лише в медичному, але й у соціальному аспекті.
Травма та її наслідки загрожують здоров'ю і життю дітей, позначаються на
сімейних відносинах, працездатності батьків, родичів.
Головними
причинами ДТТ є невміння дітей поводитися на вулиці, недисциплінованість,
відсутність звички постійно остерігатися транспорту, бездоглядність дітей під
час дозвілля, а також дорогою до школи й назад, незнання або недостатнє знання
правил дорожнього руху.
Серед
постраждалих переважають діти молодшого шкільного віку, найбільше — хлопчики
(75%). Майже половина всіх подій трапляється після занять у школі та у вихідні
дні. Різко зростає кількість травм і під час шкільних канікул, коли па дорогах
з'являється багато велосипедів, мотоциклів, скутерів.
Транспортний
травматизм супроводжується значною кількістю важких ушкоджень і навіть
летальних випадків.
Причиною
транспортних аварій у 72,7% випадків є недотримання дітьми правил дорожнього
руху, у 15,7 % — порушення правил поведінки па вулиці та в громадських місцях.
Серед
небезпечних видів транспорту на першому місці перебуває автомобіль (40%), на
другому — мотоцикл, мопед, скутер (37 %), на третьому — велосипед (13 %).
Дитячий
травматизм відносно травматизму дорослого населення становить 22 % й останніми
роками тенденції до його зниження не передбачається. З-поміж усіх видів
травматизму дорожньо-транспортний посідає одне з перших місць. У зв'язку з цим
профілактиці дорожньо-транспортного травматизму надається особливого значення.
Одним
із головних завдань профілактики дорожньо-транспортного травматизму в дітей є
виховання в них організованості й дисциплінованості на дорозі. З цією мстою в
середніх загальноосвітніх навчальних закладах України було створено дружини
юних інспекторів дорожнього руху, головною метою діяльності яких с формування
в учнів дорожньої моралі та культури поведінки на дорозі. А дотримання правил
безпечної поведінки на вулицях і дорогах, урешті-решт, мас стати для дітей
повсякденною звичкою.
Ми,
дорослі, повинні усвідомлювати важливість цієї справи — роботи з дітьми. Ми
маємо зробити все можливе для того, щоб надзвичайних ситуацій у житті кожного
з нас було якомога менше, а якщо вони все-таки виникли, то наслідки від них
були б мінімальними. Щоб ми бачили своїх дітей лите усміхненими та щасливими.
Ми повниш пам’ятати, що в кожній пролитій крапельці дитячої крові — провина
дорослих, бо це саме ми не пояснили, не простежили, не зупинили.
Велика
кількість нещасних випадків, що трапляються з дітьми в урочний та позаурочний
час, загибель і травматизм учнів через необачне та безпечне поводження на
дорогах, на воді, з пожежонебезпечними, вибуховими та іншими речовинами,
вимагають від педагогічних працівників більш сумлінної та відповідальної
роботи. У загальноосвітніх навчальних закладах обов'язково проводяться навчання
з питань охорони життя та здоров'я, пожежної, радіаційної безпеки, безпеки
дорожнього руху, запобігання дитячому травматизму. Ці теми входять до курсу
навчальних предметів «Основи безпеки життєдіяльності», «Основи здоров’я і
фізична культура», «Основи здоров’я», навчального курсу «Захист Вітчизни»
(медико-санітарна підготовка), а також мають обговорюватися на виховних,
класних годинах, у позакласних заходах, під час роботи гуртків та заходів.
Комплекс
бесід (занять) із запобігання дитячому травматизму має на меті дати школярам
знання, уміння, переконання, необхідні кожній людині для збереження життя і здоров’я,
надання першої допомоги потерпілим. Учні повинні бути підготовлені до дій у небезпечних
ситуаціях, знати способи запобігання їм, навчатися берегти своє здоров'я.
Бесіди
(заняття) мають практичну спрямованість, ураховують сприймання дітьми навчального
матеріалу в різних формах (ділова гра, ситуаційні завдання, круглий стіл
тощо). Для проведення окремих занять доцільно залучати представників медичних
установ, ДАІ, закладів пожежної охорони тощо.
Запис
про проведення бесід (занять) робиться в класному журналі та щоденниках учнів.
Обов’язковими
є такі сторінки класного журналу:
♦ бесіди (заняття) із запобігання
дитячому травматизму;
♦ додаткові бесіди із запобігання
дитячому травматизму.
Запобігання
дитячому травматизму — одна з найактуальніших проблем сучасності. Саме ми,
дорослі, повинні створити безпечні умови для життєдіяльності наших дітей,
сформувати в них навички безпечної поведінки та вміння передбачати наслідки
небезпечних розваг.
Ми
пропонуємо матеріали для проведення учителями бесід з «Основ безпеки
життєдіяльності», «Основ здоров’я» і класними керівниками 5-11-х класів бесід
про здоров’я, профілактику захворювань і отруєнь та правила безпеки поводження
на воді й кризі, безпеку користування газом, електробезпеку, пожежну безпеку,
безпеку поводження з вибухонебезпечними предметами.
На
сайті подано матеріали для бесід і позакласних заходів з усіх видів дитячого
травматизму. Наведено запитання й завдання, що можуть урізноманітнити цю
роботу. Пам’ятки та інструктажі можна використовувати по-різному: записати до
щоденників або надрукувати й роздати учням перед осінніми, зимовими, весняними,
й обов’язково — літніми канікулами. Під ними можуть ставити підписи класний
керівник, учитель, який проводить інструктаж, та учні. До деяких тем подано
контрольні запитання, завдання, тести, загадки, вірші, ситуаційні задачі, а
також цікавинки, до підсумкової бесіди з правил дорожнього руху — ігри.
У додатках
наведено матеріали, що не охоплюють тематики бесід, запропонованої в посібнику
«Система роботи з безпеки життєдіяльності в загальноосвітньому навчальному
закладі: збірник нормативних і методичних матеріалів», виданому ХОНМІБО 2005 р.
Додаток 1
Циклограма
проведення комплексу бесід (занять)
із
запобігання дитячому травматизму
класними
керівниками 5-11-х-класів
№
з/п
|
Зміст бесід (занять)
|
Кількість годин
|
|||||||||
Разом
|
Місяці навчального року
|
||||||||||
9
|
10
|
11
|
12
|
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
|||
1
|
Правила дорожнього руху
|
10
|
2
|
1
|
1
|
1
|
1
|
1
|
1
|
1
|
1
|
2
|
Правила протипожежної безпеки
|
10
|
1
|
1
|
1
|
2
|
1
|
1
|
1
|
1
|
1
|
3
|
Запобігання отруєнням
|
2
|
—
|
1
|
1
|
||||||
4
|
Правила безпеки під час користування газом
|
4
|
1
|
1
|
1
|
1
|
|||||
5
|
Правила безпечного поводження з вибухонебезпечними
предметами
|
6
|
1
|
1
|
1
|
1
|
1
|
1
|
|||
6
|
Правила безпеки на воді
|
5
|
1
|
—
|
1
|
1
|
—
|
—
|
1
|
—
|
1
|
7
|
Правила безпеки користування
електроприладами, під час поводження з джерелами електроструму
|
4
|
1
|
1
|
1
|
1
|
|||||
Разом годин
|
41
|
5
|
5
|
4
|
6
|
4
|
2
|
5
|
4
|
6
|
Додаток 2
Тематика бесід
(занять)
із запобігання
дитячому травматизму
1. Правила
дорожнього руху
№
з/п
|
Зміст заняття
|
Місяць
|
1
|
Організація дорожнього руху.
Правосторонній, односторонній, двосторонній
рух. Правила безпеки під час переходу вулиці. Наземний, надземний, підземний
переходи
|
Вересень
|
2
|
Типи перехресть (регульовані,
нерегульовані). Правила переходу дороги на перехрестях
|
Вересень
|
3
|
Правила переходу вулиці після висадки з
транспорту
|
Жовтень
|
4
|
Дорожні знаки
|
Листопад
|
5
|
Дорожня розмітка
|
Грудень
|
6
|
Рух за сигналами регулювальника
|
Січень
|
7
|
Пасажир у автомобілі
|
Лютий
|
8
|
Основні види ДТП. Поведінка під час ДТП
|
Березень
|
9
|
Безпека руху велосипедиста
|
Квітень
|
10
|
Підсумкове заняття з ПДР
|
Травень
|
2. Правила
протипожежної безпеки
№
з/п
|
Зміст заняття
|
Місяць
|
1
|
Вогонь — друг; вогонь — ворог.
Причини виникнення пожеж, їх наслідки
|
Вересень
|
2
|
Дії під час виникнення пожеж у
багатоповерховому будинку, приватному будинку. Способи захисту органів
дихання від чадного газу
|
Жовтень
|
3
|
Правила експлуатації побутових
нагрівальних, електричних та газових приладів
|
Листопад
|
4
|
Пожежонебезпечні речовини та матеріали.
Пожежна безпека під час поводження із синтетичними, горючими, легкозаймистими
матеріалами та речовинами
|
Грудень
|
5
|
Пожежонебезпечні об’єкти.
Новорічні свята: Новорічна ялинка,
електричні гірлянди; небезпека використання відкритого вогню (свічки,
бенгальські вогні тощо).
Користування печами, камінами
|
Грудень
|
6
|
Правила пожежної безпеки у вашому домі.
Гасіння пожежі у квартирі на початковій стадії загоряння.
Правила поводження під час пожежі
|
Січень
|
7
|
Запобігання виникненню пожеж від електричного
струму та правила гасіння таких пожеж. Дії учнів під час пожежі
|
Лютий
|
8
|
Домедична допомога постраждалим від пожеж.
Шкідливість і небезпечність тютюнопаління
|
Березень
|
9
|
Головні правила пожежної безпеки під час
відпочинку в лісі
|
Квітень
|
10
|
Підсумкове заняття. Протипожежна безпека
|
Травень
|
3. Запобігання
отруєнням
№
з/п
|
Зміст заняття
|
Місяць
|
1
|
Поширення отруєнь грибами, рослинами та їх
насінням. Профілактика харчових отруєнь
|
Жовтень
|
2
|
Запобігання отруєнням хімічними речовинами
|
Травень
|
4. Правила безпеки під час користування газом
№
з/п
|
Зміст заняття
|
Місяць
|
1
|
Загальні відомості про природний та
зріджений газ
|
Жовтень
|
2
|
Правила безпечного користування побутовими
газовими приладами: котлом, пічкою, запальничкою тощо
|
Грудень
|
3
|
Дії населення в разі виявлення запаху газу
|
Січень
|
4
|
Ознаки отруєння. Запобігання отруєнню
чадним газом. Домедична допомога в разі отруєнь
|
Березень
|
5. Правила
безпеки під час поводження з вибухонебезпечними предметами
№
з/п
|
Зміст заняття
|
Місяць
|
1
|
Види боєприпасів, методи їх розпізнавання.
Небезпечні предмети (знахідки) та дії в разі їх виявлення
|
Вересень
|
2
|
Правила поводження з ВНП, невизначеними
предметами та речовинами
|
Жовтень
|
3
|
Запобігання дитячому травматизму від ВНП
побутового призначення: піротехнічних засобів, горючих і легкозаймистих
речовин
|
Грудень
|
4
|
Вогнепальна зброя — не забавка.
Небезпечність виготовлення та випробування вибухових пакетів, користування
мисливськими рушницями
|
Березень
|
5
|
Заходи безпеки під час збирання металевого
брухту. Правила дії під час виявлення ВНП
|
Квітень
|
6
|
Підсумкова бесіда. Обережність дітей під
час літніх канікул — запорука життя та здоров’я
|
Травень
|
6.
Правила
безпеки на воді
№
з/п
|
Зміст заняття
|
Місяць
|
1
|
Вступ. Уміння триматися на воді — запорука
безпеки. Особливості купання в морі, річці, ставку
|
Вересень
|
2
|
Допомога потопальнику. Рятувальні прийоми
та засоби надання першої долікарської допомоги потерпілому
|
Листопад
|
3
|
Правила поведінки на льоду. Надання
допомоги потерпілому на воді взимку
|
Грудень
|
4
|
Правила безпечної поведінки на воді та біля
води
|
Березень
|
5
|
Дія води на організм людини. Як правильно
купатися
|
Травень
|
7.
Правила
безпеки користування електроприладами, поводження з джерелами електроструму
№
з/п
|
Зміст заняття
|
Місяць
|
1
|
Поняття про джерела струму, їх
небезпечність для життя та здоров’я людини
|
Листопад
|
2
|
Правила поводження з побутовими
електроприладами: праскою, холодильником, пральною (швацькою) машиною,
електроплитою тощо
|
Січень
|
3
|
Правила поведінки в разі виявлення
обірваного електричного дроту
|
Квітень
|
4
|
Правила поведінки поблизу електрощитової,
лінії електропередач
|
Травень
|
РОЗРОБКИ БЕСІД З БЕЗПЕКИ ДІЯЛЬНОСТІ УЧНІВ
1. ПРАВИЛА ДОРОЖНЬОГО РУХУ Завантажити
2. ПРАВИЛА ПРОТИПОЖЕЖНОЇ БЕЗПЕКИ Завантажити
3. ЗАПОБІГАННЯ ОТРУЄННЯМ Завантажити
4. ПРАВИЛА БЕЗПЕКИ ПІД ЧАС КОРИСТУВАННЯ ГАЗОМ Завантажити
5. ПРАВИЛА БЕЗПЕКИ З ВИБУХОНЕБЕЗПЕЧНИМИ ПРЕДМЕТАМИ Завантажити
6. ПРАВИЛА БЕЗПЕКИ НА ВОДІ Завантажити
7. ПРАВИЛА БЕЗПЕКИ КОРИСТУВАННЯ ЕЛЕКТРОПРИЛАДАМИ ПОВОДЖЕННЯ ІЗ ДЖЕРЕЛАМИ ЕЛЕКТРОСТРУМУ Завантажити
ПАМ'ЯТКИ
Безпечний
відпочинок влітку Завантажити